Referenties - Martini Ziekenhuis – Mw. Oldenburger

Martini Ziekenhuis – Mw. Oldenburger


Beschrijving

Optimalisatie in het Beroepskleding proces; onze klant aan het woord

Het faciliteren en reinigen van beroepskleding voor de medewerkers van onze klanten is een onderdeel van de algehele dienstverlening van LIPS+. Om het iedere dag beter te kunnen doen evalueren wij continu samen met onze klanten het proces. Hierbij wordt o.a. beoordeelt hoe de kleding in de praktijk wordt ervaren zoals het draagcomfort en de slijtage. Dit is een continu proces waarbij we de wensen en behoeften van onze klanten geen seconde uit het oog verliezen. Naar aanleiding van een vraag vanuit onze klant – het Martini Ziekenhuis te Groningen – om mee te denken hoe het beroepskleding proces bij hen verbeterd kon worden, zijn wij samen met hen aan de slag gegaan. Voor ons is dit een geslaagd project geweest waarbij we onze meerwaarde als partner hebben aangetoond en hopen in de toekomst meer projecten zoals deze uit te kunnen voeren. Maar de grote vraag is hoe onze klant dit heeft ervaren? Renate Oldenburger (Adviseur Textiel) namens het Martini Ziekenhuis daarom aan het woord:

 

Hoe is dit project geboren?

Renate Oldenburger: “Een paar jaar geleden ontstond de situatie dat wij te weinig beroepskleding in omloop hadden. Dit zorgde ervoor dat we onze medewerkers niet 24 uur per dag konden voorzien van beroepskleding. Als klant wil je dan maar één ding: bestellen en de KUA vullen! Tijdens een gesprek met de bedrijfsmanager van LIPS+ te Emmen kwam al snel ‘Lean Six Sigma’ ter sprake. Dit is een wereldwijd bewezen methodiek voor het duurzaam en aantoonbaar verbeteren van processen en organisaties. Het biedt een aanpak waarmee organisaties op een gestructureerde wijze concrete resultaten kunnen boeken met continu verbeteren. Zo is het verbeterproject ontstaan. ”

 

Wat was het doel van het project?

Renate Oldenburger: “We willen geen onnodige voorraad creëren, de processen verbeteren en daarmee de kosten laag houden. Zo is het balletje gaan rollen en uiteindelijk zijn we een werkgroep gestart met onze medewerkers van de afdelingen linnendienst en logistiek en medewerkers van LIPS+ Emmen en haar afdelingen Commercie en Transformatie. Gezamenlijk hebben we gekeken naar het gehele proces in de beroepskleding. ” Tijdens dit verbeterproject is o.a. gekeken naar tekorten/misgrijpen van beroepskleding. Voor LIPS+ is standaard de doelstelling om met minder kleding in roulatie een beschikbaarheid van minimaal 99% te realiseren.

 

Zonde van de tijd of voor herhaling vatbaar?

Als we Renate vragen of zij andere klanten van LIPS+ aanraadt om een dergelijk traject gezamenlijk met ons uit te voeren, is het antwoord volmondig ‘ja’.

“Dit verbeterproject heeft geleid tot een mooi resultaat en dus zeer zeker voor herhaling vatbaar. Met een kritische blik, kennis, humor en vooral véél gevulde koeken & broodjes, heeft Stephan Lee (Business Improvement Manager LIPS+) het hele proces in kaart gebracht. Verrassende uitkomst van het project was dat er niet alleen een oplossing is gekomen voor tekorten/misgrijpen, maar ook voor het scheiden van afval zoals plastic en papier. Door middel van structureel overleg en kritisch volgen van het hele proces, zijn we al een heel eind op weg naar ons doel: de tevreden klant en medewerker!”